Dagens visdomsord

"Älskar inte du mig för den jag är? "
"Nej, jag älskar dig för den jag gör dig till... "


My fair lady kändes som ett slag i magen. Undebaat!!!

Nåt som sitter som ett slag i huvudet är min förkylning två dagar före nyårsafton. Och den magsjuka som figurerar på diverse olika ställen...



En liten tomtegubbe satt en gång
Vid stugan sin uppå en tuva
Han tyckte dagen var så fasligt lång
Han satt och vände på sin luva
Usch, han frös och han nös
Atschi, atschi, atschi, prosit!

(Felix Körling- Tomtegubben som hade snuva)

Puss*


Åh! Ledig!

En sån underbart underbar dag. Jag har varit ledig och det känns himla skumt att inte vara på jobbet. Vet liksom inte var jag ska ta vägen. Eller jo, det vet jag. Till Cinderella så klart... Aronsson följde med till det lilla djuret idag och vi trotsade regnet och red i skogen. Jag fick låna Springboy av Karin. Mys...

Nu är det mörkt igen och jag har inte gjort något sen jag kom hem. Hur skönt som helst. Snart ska hela familjen Velpotta åka till Operan och se My Fair Lady. Har hört rykten om att den ska vara bra.

Lördag, söndag måndag, nytt år. Nya motton? Nya krafter? Nya ambitioner? Kanske. Troligen inte. Kom på ett mål idag. Måste flytta hemifrån innan pappa går i pension...

Nu ska den sofistikerade strassen på. Inget hö i skorna och skit under naglarna. Nej. Nu snackar vi glitter och så.. 
Ha en bra kväll!


Mamma, jag älskar dig
Men jag känner mig så trött
Jag vill somna i din famn
I din famn

( Martin Stenmarck- Nästa Dans)

Puss*

En dag är ingen dag. En dag är alla.

Så va julen över och jag har inte fattat någonting. Julafton? Vad är det? En dag som alla andra, fast där man hetsäter och ger paket. Sen har jag bara jobbat. Dagarna flyter ihop. Jag hänger inte med. Snart är det nytt år. Men vad spelar det för roll? Jag ska ju jobba ändå...

Är det dags att ta tag i det där med framtid och utbildning på allvar nu kanske? Man vet ju att man har fel yrke när det gått tre månader och man blir nedstämd så fort tankar om jobbat poppar upp i huvudet.

Men, snart är det lördag.



Jag vill bara gå hem med dig
Jag vill gå hem med dig
Innan eftertänksamheten har raserat hela natten
Vill jag gå hem med dig
Jag vill bara gå hem med dig
Genom vårens första rodnande natt
( Lars Winnerbäck- Jag vill gå hem med dig)

Puss*

Paltkoma

Nu är jag som alla andra. Ätit sådär asmycket så jag inte kan stå. Det som jag egentligen är emot. Varför kan man inte bara ta lagom mycket mat? Det är ju inte så att det blir bättre eller godare för att man äter fast man inte orkar.
När jag blir stor ska jag nog fira jul på en lyxkryssare.

Snart skall vi kolla på Karl- Bertil Jonson. Han som tar från dom rika och ger till dom fattiga.
Själva ger vi inte mer än till varann. Saker vi inte behöver. Bara för att man ska. Varför kan man inte ge presenter året om, vilken dag som helst, när man vet att personen behöver nåt..?

Men okej... För eran skull.. Jag ger mig... GOD JUL!!!



Jag skulle vakna mitt i natten
Och gå upp och ta en långpromenad
Jag skulle låta blicken möta andra ögon
I en främmande stad
Jag skulle inte ha så bråttom
Med att träffa nån ny
Jag har rätt mycket med mig själv
Precis som du
Jag skulle andas i det tomrum som blev över
Om du lämnade mig nu

(Lars Winnerbäck- Om du lämnade mig nu)


Puss*

Har du häst i Göteborg?

Om det är så att du har häst i Göteborg och behöver nummret till en hovslagare, så har jag numret till den med mist koll och mest ego.
Är man vuxen bokar man inte av ett möte för att man inte orkar.
Som att tandläkaren skulle säga att han inte kan laga hålet i din tand förrän nästa vecka, för att han eller hon inte orkar. Trots att ni bokat en tid. Orkar inte??! Vad fan är det för argument??!
Och nu kommer jag ju inte få tag på någon annan hovslagare, eftersom det är jul.

Har haft en riktig skitdag idag. Kassan 8-17. Inte alls kul. Sura kunder, arga kunder, trötta kunder. Jag orkar inte med kassan så många timmar.

Efter jobbet fick jag veta att hovslagaren inte orkade sätta sig i bilen (för att hon blev klar en timma innan hon trodde och åkte hem och orkar inte ta sig ut igen. Idiot.), så Cinderella får inga nya skor. Trots att vi bestämt det. Jag och hovslagaren alltså. Cindy vet inget...
Kokade över och sedan åkte jag och Hedababen till hästisarna iallafall... Dom måste ju ha mat. Eller tankas, som mamma sa. Det blev även en barbackaritt på gräsplanen. Varmt och mysigt. Träningsvärk imorgon...

Imorgon är det julafton. Jag vill ha prinskorv.


And I miss you, like the deserts miss the rain
(Everything but the girl- Missing)

Puss*

Jag ser ljuset!

Idag infaller vintersolståndet. Det är nu vi går mot ljusare tider. Äntligen. Nu kan det bara bli bättre... Ljusare. Ge mig ljus!

Jag har tro det eller ej haft en helt underbar dag på jobbet. Trodde jag skulle sitta i kassan mellan 9 och 19, men icke. Det blev springa med scannrar ( det blev många vändor eftersom dom måset laddas och tog slut hela tiden. Jag var en Scanner- runner! ), köra korgar, sopa kattsand, torka olja, leta varor, lite kassa, lite scanning, lite fastfood. Tiden har flugit iväg.

Dagens happenings:
Korgstapeln som var typ två meter hög som välte över mig.
Oljan i kassa 9. På golvet. På bandet. På varorna. På kassörskan. På kunden. Löstes med sågspån överallt.

Nu måste jag slå in julklappar. För tusan! Men jag kan inte gå. Jag vill inte. Vill till andra sidan Sverige...

Vet hut Fredrik Åkare, skäms gamla karln
Cecilia Lind är ju bara ett barn
Ren som som en blomma, skygg som en hind
-Jag fyller snart sjutton, sa Cecilia Lind
Och stjärnorna vandra och timmarna fly
Och Fredrik är gammal, men månen är ny
Ja, Fredrik är gammal men kärlek är blind
-Åh, kyss mig igen!, sa Cecilia Lind

(Cornelis Vreeswijk- Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind)

Jobbnarkomanen klagar

Måste klaga lite. Eller kanske inte klaga, men på nåt sätt få lite medlidande. För att jag tycker att jag är asduktig som jobbar hela julen. Som hela Maxi gör. Men ändå. Jag vill ha medlidande. Måste..!


Fy vilka monsterdagar.
12-22 idag. 9-19 imon. 8-17 på söndag. Kanske inte ser mycket ut för världen, men det är asjobbigt. Det är sjukt mycket folk. Undrar hur många varor jag tagit på i kassan idag. Det är nog några stycken... Allas kvitton är dubbelt så långa som vanligt.
Det är ju vidrigt. Folk ska verkligen äta. Svulla hela julen. Inte se varann i ögonen för att man inte hinner titta upp ur maten. Som i Emil i Lönneberga.
Inte konstigt att Nutrilette- försäljningen skjuter i höjden i januari...

Är iallafall ledig på julafton, även om det kanske inte blir någon längre sovmorgon känns det asskönt. Och sen blir det mer jobb. 25:e, 26:e, 27:e, 29:e och 31:a. Och kanske 28:e...
När jag blir stor ska jag ha ett jobb där man kan vara ledig på julen och nyår. Bara för att det är skönt. Och för att man får. Inte för att det är just jul...

I hela mitt liv har jag väntat
På någon som liknade dig
Hur kunde du lämna mig ensam
I en värld som blivit så hård
I hela mitt liv har jag längtat
Långt, längre bort härifrån
Nu är du struken från listan
Jag har lärt mig av dig
Alla öden är värre än döden
(Kent- Elefanter)

Puss*

Vi gör som vi vill

Idag har jag fått två kommentarer från en person angående Ica och dess förflutna.
Först:
" Kan man märka om kött kan man märka om potatis" Sades argt då jag snällt påpekade att herrn vägt potatisen som Asterix och inte Solist. Som det faktiskt var. Och ska man väga kan man ju väga rätt. Förlåt då...
Sen:
" Ja, det här är ju Ica och dom gör ju som dom vill... " Så löd fortsättningen på herrens grubblerier, i arg och bitter ton.

Så har det hänt något läskigt. Julkänslan kom över mig. Jag ville verkligen hem och slå in julklappar och äta julskinka. Det är inte okej när man är jag.


Vill även passa på att tacka Maxi för den fina julklappen. Ett presentkort. På Maxi. Jo, visst, det är bra, snällt och användbart som fan. Men allvarligt... Det känns lite skumt när man vinner nåt på att ge julklappar. Pengarna går liksom tillbaka igen. Till samma ställe som dom kom ifrån. Som att köpa vantar till någon och så tar man med dom till fjällen. Vantarna alltså... Men ändå. Tack!
Jag ska köpa asmycke mat och svulla. Eller spara det tills jag bor själv. Dom borde ju räcka i tio år... Eller ge det till mamma så någon mer vinner på julklappen. Fast jag är ju aldrig hemma. Kanske ska ge det till den jag är hos mest...
Äh, inte vet jag. Tack iallafall. Uppriktigt. Tack. Det är en bra julklapp. Missförstå mig inte...

Nu tändas tusen juleljus
På Jordens mörka rund
Och tusen, tusen stråla ock
På himlens djupblå grund

(Emmy Köhler- Nu tändas tusen juleljus)

Puss*

Jag har gjort det

Jag börjar undra om det är så att man inte kan blogga när man böjar må bra. När det liksom håller på att ordna upp sig. Jag kan liksom inte komma på nåt att skriva... För lycka... Det vill väl ingen läsa om?

Min ömma moder talade snällt om för mig att mitt rum var en brandrisk och att jag var tvungen att städa. Jag misstyckte inte, men det gjorde tiden som vanligt. Jag har ju inte för vana att vara hemma speciellt länge så jag har inte hunnit plocka fram den dära dammsugaren.

Nu har det dock skett. Jag har städat, men skall inte vara hemma länge för det. Maxifolket ska ta en öl då är det ju bara att hänga på. En svag själ som jag har ju inte mycket att sätta emot när övertalarna kastade argument över mig.
Jag har gett mig och ska in till stan om en stund.
Det blir för övrigt utgång två av tre denna veckan. Innan helgen. Är det okej? Att hinna dricka öl men inte städa. Det är nåt som är snett där va?

Julklapparna inhandlades igår och jag lyckades köpa till hela släkten och diverse vänner och annat bös inom loppet av två timmar. Har aldrig varit så fokuserad under julshoppingen. Fick så mycket tid över innan utgång nummer ett med Loud n' Proud så jag hittade skor och kläder till utgång nummer tre. ( Torsdag, med samma gäng. Saknar vi, eller?!)

Will you still need me
Will you still feed me
When I'm sixty-four
( The Beatles- When I'm sixty-four)

Puss*

Nu tog tiden slut

Imorgon är den enda dagen innan julafton som jag hinner köpa julklappar. Jag har inte köpt en enda. Och har en hel hög personer att köpa till. Kommer jag hinna? Troligtvis inte..

Det blir stallet på morgonen och nån slags utgång med Loud n' Proud på kvällen. Har fem timmar på mig. Om jag fokuserar och går med armbågarna först kanske det går...

Vad skulle jag göra utan dig? Din tidsoptimism, din skitiga bil, din humor, ditt sätt. Vad skulle jag göra utan dig som alltid lyssnar, alltid ställer upp, alltid finns där.
Utan dig skulle jag inte överleva. När alla andra sviker har vi iallafall varann och galoppen i Ånimskog...



You just call out my name
And you know wherever I am
I'll come running to see you again
Winter, spring, summer or fall
All you have to do is call
And I'll be there
You've got a friend
(Carole King- You've got a friend)



Oh come let me adore you... 

Puss*


Så du sa till mig

Jag kommer göra allt för dig, men jag kommer inte kräla för dig.


I wanna know
What love is
I want you to
Show me
( Foreigner- I wanna know what love is)


Puss*

En konstig fråga



16. Är det ett stort eller litet tal?




Puss*

Korvbrud!

Idag hände det stora saker på Maxi.
Jag fick veta (alltså fick inte frågan, utan fick veta) att jag behövs i fastfooden på jobbet för att kunna lösa av flickorna i korven när dom ska rastas.
Så idag fick jag veta att jag skall bli en sån. En som löser korvtjejsraster.
Det va väl kul. Väl. Men nu kan jag i alla fall göra mos o pommes o kokt o grillad korv o glass med 1 kula. Och så kassan då...
Jag vidgar mina vyer på Maxi. När ska jag ta mig därifrån??!


C-vitaminchocken sket sig och det blev Martinas gamla ruttna godis, varm choklad och lussekatter på hemlig ort istället... Hur är det med självdiciplinen?

Följ ditt hjärts röst
För det du tror på
Vi finns på samma jord
( Filmmusik till Tarzan och Jane- Vi finns på samma jord)

Puss*


C-vitaminchock

Jag kan ju inte vara sjuk imon. Det går inte. Vi ska ha den sista julkonserten med LnP imon. Med Lotta Engberg. Då kan jag ju inte vara sjuk. Får ju inte sjunga på aslänge sen.
Så nu blir det till att chocka kroppen. C-vitamin heeela dagen och massa vatten. Det är bra, säger min mormor.

Dagen har börjat förträffligt med att mamma tittade in i mitt rum i morse och frågade om jag ville låna en bil till stallet. Oh ja!
Jag åkte dock upp samma tid som jag skulle om jag tagit bussen. Vilket resulterad i att jag hann hem och slappa lite innan det är dags att åka till jobbet. Karin skall dessutom ta den nya lilla bilen Pärlan till Maxi och jag snyltar med. En fantastisk morgon. Cindy tyckte dock det var lite läskigt att gå i skogen när det va halvmörkt ute. Men vi klarade oss från hemskheter hela vägen.


But I don't care what they say
I'm in love with you
They try to pull me away
But they don't know the truth
My heart's crippled by the vein
That I keep on closing
You cut me open and I
Keep bleeding
Keep, keep bleeding love

(Leona Lewis- Bleeding love)

Puss*

Självömkan-inlägg

Det är synd om mig.
Jag har ont i halsen. Och jag är trött.

Dessutom hatar jag julen mer i år än alla andra år. Jag vill inte köpa julklappar. Jag vill inte att folk ska hysterihandla. Jag vill inte att det ska va mörkt och kallt och regnigt. Jag orkar inte med släkt.
Jag funderar på att gå i ide. Lägga mig under Cinderellas tjockaste täcke i sadelkammaren. Och stanna där. Tills det blir mars. Och jag kan överväga att öppna ögonen för en handfull personer. Kanske. Om jag får choklad.



Somna in min älskling
vänd din andra kind mot slagen
Sätt ditt liv på spel
för min skull nu

Vid min sida
går mitt livs kärlek ton i ton
Vid din sida
går en tredje tyst person
(Kent- Vid din sida)


Puss*

En baguette

Jag har funderat på en sak. Det är faktiskt en hemskt viktig sak.

Hur kommer det sig att när man köper en baguette i mataffären så är påsen man lägger den i ALLTID för liten. Det är ju asäckligt. Bandet i kassan är ju verkligen vidrigt och ena änden på baguetten sticker ut ur påsen och ligger i substans från torkade grisöron och diverse utläckta saker. Blomjord till exempel. Och det skall man äta sen. Varför inte bara göra påsarna större?
Sånna livsproblem jag har...


Imorgon är det fredag. Då är det dags för Änglaljus-konserten. Och så även på lördag och söndag.
Hur ska jag klara mig utan er hela juluppehållet? Loud n' Proud...


... Så kom någon och förvred hjärnan på mig. Eller hjärtat...


Kentomania!

Puss*

Så var det borta

Plötsligt försvann allt det där bra. Och nu vill jag bara slå huvudet hårt i en vägg. Så att jag vaknar. Eller inte...


Puss*

Jag gör det jag inte får

Alltså, egentligen får man ju inte säga att man har haft en bra dag. För folk liksom tycker att man är för positiv. Man ska ju vara deppad. I den hårda tid vi lever nu. Ransoneringar och sånt. Då får man ju inte vara glad.

Men just idag skiter jag i det.

Min dag har varit asbra. Jag va liksom inte sådär astrött i morse. Jag va inte sen. Jag frös inte. Jag kom i tid till jobbet och han sitta en sekund innan jag började.
Dessutom gick tiden fort i kassan och jag va trevlig mot alla kunder. Troligen var jag idag den bästa kassabruden någonsin.
Mellanlandade på hemlig ort och det va givetvis fantastiskt för att sedan ta mig till repet inför Lotta Engberg- konserten. Vi sjöng fördjävligt och satte vaken ton eller text. Och det lilla vi satte va inte på rätt ställe. Men det spelar liksom ingen roll. För bara grejen att vara där var grym. När alla körer var på scenen och det va verkligen skitvarmt. Men det va grymt. Och våra två låtar vi ska sjunga utan Lotta är ju grymma. Vi är grymma. Tycker jag. Men det tycker nog inte fru Engberg... Och troligen inte herr Gustafsson heller...


8 liv åt helvete. På två kvällar. Bra jobbat...


Dagen citat:
Det är liksom ingen ton, det är bara ett ljud.
Jenny ang. det där sjukt ashöga i vårat julmedley.



When you are with me, I'm free
I'm careless, I believe
Above all the others we'll fly
This brings tears to my eyes
My sacrifice

( Creed- My sacrifice)

Puss*

Totalbryt

Jag kan liksom inte komma på vad jag ska skriva. Det är för mycket. Det är som att jag inte kan få ut alla tankar i ord.
Men jag kan ju försöka. För min mentala hälsas skull. Det gå rykten om att man ska tänka på den.

* Cinderella är underbar. Skogsritter och underbar värme. Speciellt när jag får sällskap.
* Det är mycket kör nu. Var och varannan dag. Det ger mig allt jag behöver. Men det tar också det viktigaste. Tid.
Måndag, tisdag, fredag, lördag, söndag, måndag, onsdag. Jag vill att denna veckan ska ta slut. Men ändå inte. Jag kommer sakna Loud n' Proud varje minut.
* Jag lever i en lögn och jag vill inget hellre än att få ett totalbryt och bara berätta för alla. Men vad händer med oss då? Det är frågan.


Jag känner vibrationen, förtrollningarnas kväll.
Här finns en ljuv romantiskt atmosfär,
är bäddat för en skräll.
Känn en doft av kärleken,
den sveper tyst förbi.
En kort sekund kan allt som lever här,
få känna harmoni.
(Filmmusik från Lejonkungen- Känn en doft av kärleken)

Puss*

Jag kan inte säga mer

I was made for lovin' you baby
you were made for lovin' me
(Kiss- I was made for lovin' you)

Puss*

RSS 2.0