När jag blir stor

När jag blir stor vill jag ha ett jobb jag gillar.
Jag vill ha en herrans massa ungar som jag också gillar.
Jag vill ha intressen och en stund för mig själv.
Jag vill träna.


Däremot vill jag inte bli en sån där som suckar och kollar klockan i matkön för att jag är sen till dagishämtning, middagslagning och snöskottning. Jag vill inte bli en sån som alltid längtar bort och tycker både man och barn är överflödiga. Jag vill inte bli en sån som blir rynkig på magen och har fula byxor för att jag inte prioriterar att köpa nya.

Jag vill älska mig själv, mina barn och Stormen.


Men när jag såg kvinnan bakom mig i kassakön igår blev jag sådär osäker på om jag har för höga krav.
Det kanske inte är möjligt att leva som jag vill?

Puss*

Alla hjärtan står i brand. Eller, mitt i alla fall...

Igår var det alla hjärtans dag. Dagen då vi skall visa varandra lite extra mycket kärlek. Så klart skall kärleken frodas och blomstras och visas varje dag om möjlighet finns. Men på Alla hjärtans dag får vi liksom chansen att göra det lite extra frodigt och blomstrigt och visande.

Och tro mig, svenska folket var på romantikhumör en dag som igår. Jag satt i kassan på jobbet.

Semlor, hjärtformade tårtor, kakor, chokladpraliner. Blommor, kort, jordgubbar och nallar. Kärleken frodades, blomstrade och skulle visas.  

Och jag, jag blev alldeles varm i hjärtat.

Puss*

Det känns inte riktigt bra just nu

I drygt ett och ett halvt år har jag klarat mig.
Litteratur på engelska så det sprutar i öronen. Har inte läst en svensk fackbok på över ett halvår.
Och det har varit helt okej. Jag förstår och klarar tentor.

Men nu. Nu är det nog kört. 22 februari är dagen.
Nästa kurs, Människans drivkrafter, skall gå på engelska. Helt.
Med det menas:
*Engelsk litteratur- inget nytt.
*Föreläsningar på engelska.
*Seminarium på engelska.
*Salstenta med essäfrågor, på engelska.
*Två indonesiska utbytesstudenter som inte kan svenska, men engelska.

Läsa funkar. När jag liksom gör det så fort jag vill och ingen hör mitt uttal. Men nu, med seminarium på engelska där frihet och annat skall diskuteras, då kommer alla höra.

Och jag är inte helt säker på att jag kan formulera en mening utan att det låter svengelska.

Comfort zone! Var är du?!?

Puss*

Härliga helg!

Det var lägesen jag var så glad, lycklig och euforisk som under de timmar igår, då vi spelade in en skiva med kören.

Det räcker så.

Puss*


Uttryckens underliga värld

Det finns så mycket uttryck, konstiga och kluriga. Finurliga och luriga. Det är inte alltid lätt att hålla tungan rätt i mun, så att säga.

Följande koras till veckans bästa felsägning, trots att det bara är tisdag:

"Jo, men så är det väl om man är född med silversked i röven".

Grattis, Herr Smörgås!


Puss*

RSS 2.0