1:a advent

Tillåt mig att såhär, efter en av årets hittills stressigaste helger få dela med mig av adventsfriden som nu, såhär två dagar innan tenta, inte riktigt infunnit sig men är på god väg.

Låt mig få göra detta med del ett ur en liten diktserie som följt mig genom livet.

När första ljuset brinner
Står julens dörr på glänt
Då gläds vi åter alla
Att fira få advent


Så, nu är några tomtar utspridda i hemmets lugna vrå.


Puss *


Juletid

Imorgon är det första advent. Då skall vi sjunga in julen i kyrkan.
Julkonsert igår och idag.

Julmarknad i Kronhusbodarna.
Saffransbulle och glöggte på café.

NK:s julskyltning.
Granris och ljus.


Samt.
Regn.
Öken?

Puss*

Cocktailparty

Jovars, så ska man gå på cocktailparty.
Cocktailparty hos Herr Cocktail.
Cocktailparty kräver cocktailklänning.

Hur ser en sån ut?
Enligt Wikipedia: Cocktailklänning är en liten aftonklänning med längd högst ner till vaderna och ofta djupt urringad.

Enligt Glamour.se: Karaktäristiskt för en cocktailklänning är att den är av det finare och festligare slaget och är urringad.

Enligt Girltalk.se: En mer vågad och urringad kort aftonklänning, även kallad cocktailklänning.

Finurlig plan, Herr Cocktail, finurlig plan!

Puss*


Handlös

Det hände mitt i stan.
Mitt på torget där alla kan se.
En tjej kommer rusandes för att hinna med bussen.
Hon rusar.
I fem steg.

Sen faller hon.
Handlöst.
Landar på knä i någon slags muslimsk böneposition.
Glider en meter eller två.
Dom svarta jeansens knän är nu vita.

Jag stannar och kollar att hon är okej.
Hon skrattar lite och säger att det är lugnt.
Hennes kompisar kom fram och frågar vad hon håller på med.

Jag känner medkänsla. Eller medlidande.
För det är ett jävla lidande.
Att vara vuxen o ramla.
Totalt tappa kontrollen.
Falla handlöst.

Och förnedras.

Puss*


Ring inte på

Det är ingen idé att ni försöker komma och överraska genom att hälsa på när jag minst anar.
Det är ingen idé eftersom jag inte kommer öppna.

Jag kommer inte öppna eftersom det springer runt en våldtäktsman i mitt område.
Jag kommer inte öppna eftersom han tränger sig in i lägenheter och förstör kvinnors liv.

Han förstör kvinnors liv.
Jag vill inte ha mitt liv förstört.

Och häromdagen var jag rädd när jag gick ner i tvättstugan.
Är inte det sjukt att det är så?


Puss*

Naprapaten, del 2.

Åh, tillåt mig att få överösa med klag.

Efter dagens beök hos Naprapat-Eva släpptes följande restriktioner:

*Inga marklyft
*Inga utfall
*Ytterst försiktig ländryggsträning
*Översträckta knäleder som måste bevakas och tränas
*Löpträningsförbud
*Walkingskor vid gång och vid mycket stående.
*Övningar 2 gånger om dagen för nacke och rygg.

Återbsök om 14 dagar.

Damit.


Puss*

RSS 2.0