Hemsedal

Det är nästan ett år sen jag var där senast. Jag minns det, på riktigt, som om det vore igår. Men det har gått ett helt år. 





Puss*

West side story

Jag skall vara ärlig och säga som det är. 

Jag blev inte stormförtjust i helheten. Det var liksom lite segt på sina ställen och jag älskade inte dekoren, som till allas vårt försvar oftast är häpnadsväckande bra.

Men, musikerna var givetvis fantastiska. Danserna välskapade och finfina toner. Det underbara ljudet av dansriktiga skor mot dansriktigt golv. 


Och. Som alltid går jag ut med känslan att jag vill bli musikalartist. Dom har lyckats denna gången också. 



Puss*

Det osköna klappstoppet

Det är klart att jag kan tycka att det är alldeles galet hur mycket det är som köps och köps under julhandeln. Och det är väl klart att jag också kan förstå att man kan hjälpa så himla många andra genom att ge alla pengar till dom istället.

Men jag kan även förstå hur fantastiskt härligt o underbart det är att få ge en fantastiskt härlig och underbar familjemedlem en julklapp som är noga, innerligt och hjärtligt utvald för just den personen.
Nä, kära vänner. Klart man kan peka finger åt allt om man vill. Eller så tar man det för det trevliga och kärleksfulla det är, gillar julen och tänker på både de fattiga och Jesus ibland.
Puss*

Musikhjälpen

Det är ändå bra att fler flickor får gå i skolan tack vare Musikhjälpen och de dryga 18 000 000 kronor som samlats in.



Puss*

Och för att ge kontrast

Idag har jag fått en kostnadsfri ansiktsbehandling till ett värde av 1095 kronor i 55 minuter till ljudet av harmonisk musik inklusive hårbottens- och nackmassage. Nedbäddad under varmt täcke och ljuvliga dofter. 



Puss*

Tur att jag har ett hem

Klockan är 07.02 och spårvagnen stannar vid Järntorget. Måndag morgon. Nu lägger vi ribban för veckan. 

En man kliver på, med håret på ända, i tovor, som korvar. Vinterkängor utan strumpor. En sliten dunjacka i biege och några gamla byxor. Han sliter tag i stoppsnöret och tar ett rejält tag om Åhlénsreklamskylten. Sliter ner den. Spottar på golvet. Grymtar lite. Tittar upp spottar rakt ut. Det landar på en kvinnas jackluva. 

Två kvinnor flyttar, byter plats. 

Två välklädda män med portfölj i handen ställer sig upp. En av dem säger med vänlig röst att "såhär kan du ju inte göra på spårvagnen" den andra säger "nu får du för fan skärpa dig". Good cop, bad cop. 

Han nickar. Gnuggar sig lite i ögonen. Det ser ut som att han gråter, men det kanske mest är jag som vill att han ska göra det. Sen sitter han där. Med nedfällt huvud. Ser ut som att han ångrar sig. Jag har puls 350 och är rädd för att på spott på mig. Eller ett slag. Är för en gångs skull glad att det sitter någon på sätet bredvid mig. Jag gråter i själen och tackar min lyckliga stjärna för att jag har ett hem.

Och så tänker jag på vem som kommer sakna honom när han inte längre finns. DET, mina vänner, DET gör ont i själen. 


Puss*

Skärmsläckare

Det är ändå något visst och något värmande att få vara någons skärmsläckare på telefonen.



Puss*


Julkonsertsveckan

Nu är den här! Den årliga julkonsertsveckan med körkörkörrep, merrymerry, Jesusbabychild och strålande stjärnor blid. 





Äntligen. I say no more! 



Puss*

Den märkliga tekniken

Häromdagen när jag lyssnade på min favvisspellista på Spotify hände något
märkligt. Jag vet inte hur det gick till, men en låt jag inte lagt in började spela. Kände inte igen den men den var bra. Mindes en textrad och googlade fram den. Så nu finns den där. I favvisspellistan.


http://open.spotify.com/track/6Qb4ZbQh166MU0OYFZlVqn


Och det märkliga är att bilden för en annan platta visas när låten spelar. Förklara det om du kan.


Puss*


RSS 2.0