Cinderella

Du skulle kunna leva på ljung och tycker grankvistar kliar härligt mot mulen.
Du tycker det är obehagligt att bli sadlad men älskar att bli kliad på hakan.
Du har lärt dig att lyfta på fötterna när vi är ute och går i skogen.
Du vill helst slippa få bakhovarna kratsade.
Du har stor underläpp.
Du dricker inte så mycket och äter jättelångsamt.
Du rör inte en min av att bli omkörd av långtradare, bilar eller motorcyklar.
Du har höger hörn i boxen som din toalett, och bara där.
Du är nyfiken och vill undersöka det du är rädd för.
Du räds inte att busa men du lyssnar alltid och vi umgås på bådas villkor.

Man lär känna varandra ganska bra på ett halvår.
Man vet hur den andre reagerar, beter sig, är.
Man får en uppfattning om en annan varelse. Ett annat liv.
Man fäster sig. Börjar tycka om. Vänja sig vid.

Idag tog det slut. Idag åkte du hem. Så ses vi aldrig mer.
Jag vill att du ska ha haft det bra hos mig.
Kanske har du det eftersom du stannade flera gånger på vägen mot transporten som väntade nedanför backen.
Kanske har du det eftersom det tog tjugo minuter att få in dig i transporten.
Kanske har du det eftersom det var jag som fick in dig till slut.

Idag red vi slingan Under trädet för att det var den första runda vi lärde oss att hitta själva och Till vägens slut för att där kan man springa fort.

Jag kommer sakna dig.
Självklart kommer jag sakna dig, vackra, fina, underbara Cinderella.

Puss*

Feltänk!

Tänk så fel det kan bli.

Det är ju omänskligt tidigt för att vara söndag, igen.
Jag drömde något. I drömmen var jag arg på min mamma. Jättearg. Och när jag vaknade, vem var jag arg på då? Stackars Stormen...
Tänk så fel det kan bli.

Nu skall jag till jobbet och stå i självscanningskassan. Fråga folk om det har gått bra.
Men det är okej. Jag har lyckats charma chefen så jag får gå 15.00 istället för 16.00 så jag hinner till kvällens happening med kören. Gospel. Gospel!!!


Puss*

Ett nytt kök

Nu börjar det bli sådär tydligt.
Eftersom jag kommer ha ett pyttelitet kök i lägenheten kom jag fram till att det enklaste var att diska alla tallrikar och glas och knivar och sånt (som jag köpte på Ikea med Stormen i tisdags.)innan jag flyttar.
 
Så idag, alldeles nyss, satte jag på en diskmaskin med alla tallrikar och glas och knivar och sånt.
Och då blev det verkligen verkligt. Alla tallrikar och glas och knivar och sånt är mina. Mitt. Det skall jag ha i min lägenhet. Mina saker. Jag skall flytta.





Fast okej. Det tog emot lite när mamma hängde sig över mig och sa att "Det är inte alls kul. Jag har inte bestämt det här. Jag vill att du skall vara här, hos mig." Då ville jag inte. Eller jo, lite. Men helst ville jag nog vara kvar. Hos min mamma. Min snälla, snälla mamma...


Puss*

Jag har sagt det förr...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen:

Nu börjar mitt nya liv. Jag skall träna, äta nyttigt, sova ordentligt och vara sådär hurtig som jag vill vara.

Jag har sagt det förr. Jag har testat förr. Och nu händer det igen.
Vad hände med diciplinen? Det har verkligen gått uselt.

Första springrundan varade en kvart. Sen höll jag på att avlida. På allvar. Det var i måndags. (Jag har träningsvärk idag. Efter en kvart. Det är inte okej.)

Så skulle jag sprungit idag.
Men vad hände då? Jag fick en gratisbiljett till Göteborg Horseshow och en sån chans får man ju inte missa.
Det var via jobbet och där har vi/ dom (beroende på hur man vill se sig med sitt jobb) 4 stycken logeplatser. Alltid. Och så lottar dom ut biljetter till olika evenemang. ( Skitkul!!!) Och jag fick en. Och Karin fick en. På omvägar. Men i vilket fall.
Loge. Det betyder (tydligen) kaffe och kaka(or). Efter som jag inte dricker kaffe blev det te och kaka(or). '
Och Mc Donalds. Och glass. Och yoghurt. Och ostkaka. Och choklad.

Så lyckades jag svulla mig igenom en hel dag och mitt nya nyttiga liv har gått käpprätt neråt. Sen i måndags har jag inte varit nyttig en enda gång.
Sovit lite, åkt spårvagn, frosssat kakor.
Okej, det är bara tre dagar, men vatusan! Hur svårt ska det vara?


Anna Skipper? Var är du??!


Puss*


Äntligen söndagkväll!

Jag gjorde det! Nu har jag gått igenom alla lagervagnar, krämer, makeup, gjort snyggt i hyllorna och gjort allt som jag skulle. Känns bra, måste jag säga...
Men nu är jag trött. I mina ben och i huvudet.

Och imorgon skickar jag in hyresavtalet till Balder, underskrivet och klart. På tisdag bär det nog av till Ikea. Å, va jag vill att april skall ta slut så jag får leka stor ett tag!

Puss*

Nervo!

Okej... Få se nu...
Först halvpallen med Barnängen.
Sedan ansiktsvårdvagnen.
Lagervagnar.
Gå igenom makeuplagret.
Se till att ingen stjäl.
Svara på frågor.
Hårfärg. Hur ska jag kunna rådgiva om hårfärg?
Visa vägen till tvålen.
Hur tömmer man bingen med tomma kartonger själv? Den är ju skitstor!
Fronta.
Hjälp!

Imorgon skall jag vara själv på hälsa och skönhetsavdelningen. Helt själv. Ingen att fråga. Alla som är där kan mindre än jag. Till och med dom gamla rävarna som varit på bygget sen stenåldern.
Jo, visst har jag varit där förr, massa gånger, helt klart, men det är annat när jag är ensam.
Och jo, visst är det massor av folk i butiken som kan hjälpa mig med folk med slinka fingrar och djupa fickor. Men det känns på nåt vis annorlunda att vara ensam...
Men jag kommer klara det bra. " Jag litar på dig, annars skulle du inte fått vara här. " sa chefen.
" Å, herregud! " tänkte jag...

Puss*

Min glädjekälla

Det bara bubblar! Jag är glad...

Glad över att ha fått vakna (kanske inte varje dag, men ändå)nära Stormen i ( håll i er) 5 månader, glad av solen, våren, att jag snart skall flytta hemifrån och finkamma Ikea.
Jag blir glad av att veta att jag snart skall få mer tid ( fast jag självklart kommer sakna Cinderella), sluta stressa, att det snart är dags att tänka på semester.
Mina overkligt snälla föräldrar som ställer upp i ur och skur. Alla dagar, till tidens slut.
Stormens skratt och att vi kan sitta tysta.
Jag blir glad av gospel, gospel och Loud n' Proud, att Sissel snart skall bli min närmsta granne och att jag aldrig behöver känna mig ensam...


Å, varje gång jag når
Lägger jag handen på ditt lår
Så du känner att jag är här
Jag är där vart du än är
Som ljus åt alla håll
Som en spegelboll

( Per Gessle- Spegelboll)

Puss*

Check!

Sådärja... Hemma från Sälen igen.
2 hela ben? Check.
2 hela armar? Check.
1 hel nacke? Check.
O, så bra att jag verkar hel, trots att jag i tre dagar blivit utlurad i skogen och åkt mellan gran och fjällbjörk.
Och world cup- backen i både Hundfjället och Stöten. Trodde aldrig jag skulle komma ner helskinnad...

Det är nu dags att dra täcket långt över huvudet men måste lämna er med en teaser att fundera över till nästa gång vi ses här, i cyberspace:

Jag är förjävla glad!


Puss*


Bye, bye Göteborg!

Nu bär det snart av. Mot Sälen och snö, snö, snö! Det skall bli helt grymt härligt...
Om 45 minuter åker jag till stan för att möta min reskamrat och hjärtevän.
Imorgon är det vi som tok-åker ner för backar med massor med snö. ÅH va det ska bli härligt!


Puss*


Knappen säger knäpp

Oj va jag lärde mig mycket när jag gick i grundskolan. Läsa, räkna, skriva, göra brevlådor, spela i studio, att när tyngdpunkten är utanför stödytan faller föremålet, var Mölnlycke ligger, hoppa bock (fast det gjorde jag inte om jag kunde undvika) och baka bullar.
Det viktigaste insåg jag idag vad det var.
Efter att läsa och allt sånt som var man bör kunna lärde jag mig att sy fast knappar. Idag har jag sytt i sex knappar i en vårkappa. Sex stycken. Och jag tycker att det blev bra. Trots att jag inte gjort det utan uppsikt av Fröken innan...

Nu när en stor del av svenska folket snart får traska hem från jobbet för att lägga sig och jäsa i soffan, passar jag på att förbereda mig för att åka till jobbet om en timma. Känns inte så uppiggande, men jag har utnyttjat dagen iallafall. Har hunnit med både långritt i skogen, sy knappar och packa.
Imorgon drar Stormen och Ovädret till Sälen! JA!!!


Puss*


Men jag är inte trött...

Jag sminkar mig. Men inte så mycket. Egentligen har jag bara mascara.

Jag jobbade i söndags. 8- 17. Inte rättvist, men okej. Jag var där. Eftersom morgonkollektivtrafiken på söndagar är bristfällig hade jag två alternativ:
* Komma för tidigt eller
* Komma för sent.
Jag valde att komma för tidigt.

Eftersom min framförhållning inte var helt okej, ( kollade spånkatiderna på morgonen) gick jag upp för sent för att hinna med vagnen och uträtta alla mina morgonbestyr. Därav sminkning. Eller make up, som dom trendiga vill kalla det.

När jag kom till jobbet insåg jag att det var en halvtimma kvar tills jag började så jag funderade ( och nu är klockan 07:34. ) på om jag skulle orka lägga min mascara- make up.
" Nej, tänkte jag. Jag orkar inte. "

Då kom en kollega in genom dörren. Hon tittade på mig och sa:
" Va trött du ser ut då! "
" Jag är inte så trött. Jag har inte sminkat mig. ÄN. " svarade jag och tog ett stadigt tag om neccesären.

Jag var inte trött. Inte tröttare än vanligt.
Jag vill inte vara en sån som inte kan gå ut utan smink. Men det verkar inte som att jag har nåt alternativ.

Och dessutom. Måste man påpeka när någon ser trött ut? Det är ju inte så att man blir piggare av det, direkt...

Puss*


Högskoleprovet

Sådär. Nu vet ni. Grattis Högskoleverket. Nu har ni det på papper. Jag är dum i huvudet. Känns skönt att veta att alla år i skolan är helt bortglömda och väck.

Högskoleprovet skrevs idag och jag chansade mig genom stora delar av provet. Engelskadelen var ett skämt, matten får jag ångest av bara tanken, statistiken var totalt förvirrande och svenska läsförståelse var liksom bara skitsvårt. Dom där omtalade svenska orden var ord jag hört förr, men min betydelse var tydligen inte rätt på någon av dom...
klockan 17:00 pubilceras facit på webben.

0.0, 0.1, 0,2. Bara att vänta och se vilka mina poäng blir...


Puss*


Tre goda ting

Det har hänt tre stora saker i mitt liv. Tre saker, nästan på en gång.

1. Jag har sökt till tre olika högskolor.
* Personalvetarprogrammet i Göteborg
* Organisations- och personalutvecklare i Borås
* Personalvetare med inriktning mot arbets- och organisationspsykologi i Trollhättan
2. Jag har sagt upp Cinderella. Sagt upp låter hemskt, men jag skall lämna tillbaka henne iallafall. Det blev ett måste som jag inte vill ha.
3. Jag har fått en lägenhet! Sissel skall flytta till grannlägenheten och, tjosan, fick jag hennes gamla och ett förstahanskontrakt. Det är en pytteliten etta i Mölnlycke som jag får inreda helt, helt själv. Precis som jag vill ha det. Vågar engentligen inte vara helt glad förrän jag skrivit kontrakt, men jag tror att det blir som jag vill...
Vuxenpoängen dundrar in!

På lördag är det dags för högskoleprovet ( åvatråkit, åvatråkit, åvatråkit) och jag ska få 1.4 poäng av 2.0.
Tack för mig.

Puss*

RSS 2.0