Bantningsläger nästa!

En vecka på Öland innefattar kebab, hamburgare, godis, chips, grillbuffé på restaurang, en slags annan fiskbuffé, gillat med massa såser och så vidare, på samma tema. Fett. Massor med fett.
För visso tränade jag minst tre timmar per dag, men ändå.

Början på veckan (vi kom i lördags natt) i Söderköping har inletts med följande: Banankaka, sockerkaka, pepparkaka, kanelbulle, citronkaka, vinbärskaka, blåbärstårta, choklad, glassbomb.
Träning? Nada. Skulle simmat i ovan nämnda stads badhus, men råkade visst somna efter släktkaffeochbullochtårtochkakkalaset. Så det blev inget sim, utan fika hos Mange Mäsk istället. Mer kaka.

Här i Östegötland går det nu rykte om att det skall bli fint väder imorgon. Passar bra. Vi skall på nostalgiutflykt och steksola nån stans där det skall vara fint. Träning? Nope. Men vi har köpt en påse kanelgifflar...



Älskar över allt. Just nu, över allt.
Ditt skratt.



Puss*


Bye, bye Öland

Lämnar nu ett stekvarmt Öland bakom oss för att ta röda, fullpackade familjekombin (eller sporthalvkombi som Stormen hellre kallar det.) till ett förhoppningsvis lika stekvarmt och soligt Söderköping.

Veckan har varit hel fantastisk och innehållit allt. Verkligen allt. För att ge en liten reumé väljer jag att punkta. Jag gillar att punkta.

Ord: Ålarens, Pilleknarkare
Citat: "Det här är bara plåt. Hjärtat, det gör ont att skrapa".
Helvete: Beachsstart. Eller, vindsurfingen i största allmänhet, kanske...
Ljuvlighet: Inlines i månsken.
Hur gick det till?: Efterfest mitt på campingen, mitt i allt. Tanken var att inte störa. Låter det som att vi valde rätt plats?
Mysfaktor 1: Dubbel luftmadrass och två ihopsatta sovsäckar.
Hjälte: Min älskade, älskade Storm som trots att jag hatade honom och alla jävla vindsurfingbrädor fick mig att surfa fram fortare än jag trodde jag någonsin skulle kunna. Och lärde mig beachstarta.
Mysfaktor 2: Café Mejeriet i Vickleby.
Vuxenpoäng: Utflykt till Långe Jan. (Alltså, det är en fyr, på Ölands södra udde, för er som undrar och tolkar som ni vill.)
Härligaste: Duscha efter tre timmar i våtdräkt och evigt slit med segel.
Sötaste: Stormsystersonen Isak. Som hallonsorbet. Mjuk, söt och uppfriskande.

Har för övrigt inte öppnat mailet från Högskoleverket där det står om jag kommit in på någon skola. Modig? Nja... 

Och måste även säga att jag sitter i bilen och bloggar med min ascoola nya dator och mobila bredband. Stormen har vind i seglen, fort går det, solnedgång, vackra landskap och The Hellacopters. Fantastica!

Puss*

Ljuvliga sommar

Okej, det är skitväder. Det är en sån där sommar till där man inte kan steksola och inte kan bada utan att frysa ihjäl.
Ändå känns det underbart.

Underbart att vara på Öland. Vi gör mest igenting. Eller, jo det gör vi. Fast bara om vi vill. Vindsurf (well, jag går en kurs och hatar att inte kunna, men mellan varven, när det flyter då är det underbart), inlineåkning på aslånga platta cyckelbanor, sova mitt på dan, tennis, sova lite till, äta, äta hela tiden, trivas. Leva.
Jag har semester. Fan va skönt det är.


Puss*

Trodde man skulle softa

Hjälp!
Jag är hemma igen. Hela min värld bara gungar. Alltså, inte gungar som att " you rock my world" eller att jag skulle vara upp över öronen förälskad. (Det har faktiskt gått åtta månader, så nu dalar det. Rutiner och veckomatsedel att vänta.) Nej, det gungar. Det känns som att jag är på havet. Som att jag vaknat på morgonen efter en fartfylld partykväll och inte riktigt lyckats driva iväg alkoholen. Jag känner mig bakisvinglig, helt enkelt.
Allt för fyra dagars segling.

Det har varit blåsigt (Motvind heeela vägen.), gungigt (Massa vågor och vind), flamsigt (Det är nåt med vår humor och dess låga nivå.), allvarligt (Svåra beslut var tvugna att fattas angående nästkommande vecka.), nervöst (Emelie tänker: SHIT! Nu välter vi runt), kallt (Svensk sommar+ vind.), soligt (Svensk sommar+ ligga still med båten.), molnigt (Trots att det var blått runt vår båt, ett så kallat Bedahål, var det moln runt om oss), regnigt (Ett Hollywoodregn kom över oss precis när vi skulle lägga till i Marstrands hamn. Fick använda mitt nya regnställ.), hemskt (Första natten på båt= kräkas.), skönt (Puttra med motor i trånga passager och läsa bok. Kan det bli bättre?), segt( "40 distans idag. Vi är nog framme om kanske sju timmar".), roligt (Allvarligt, fattar ni att jag kan skota fock? Årets rookie, mycket nöjd.), härligt (tanken på semester. Inget jobb. Härligt!).

Nu är det bara att packa om.
Imorgon bär det av till Öland för tältning och vindsurfingkurs. Hur gick det till??!

Puss*

Dagen är kommen

Nu har jag packat klart. Det ser ut som att jag skall vara ute och segla i ungefär kanske 35 år. Det är skitsvårt att bara ta med sig det man måste och inte ett dugg mer. Jag vet ju liksom inte hur man gör på havet. Jag är ju en landkrabba för tusan!

Jaja... Det är bara för mina seglarkomanjoner att stå ut. Eller stå ute, eftersom mina grejer tar upp hela båten.

Nu skall jag till Maxi och handla lite sen hämta upp Bull för att sedan åka raka vägen till Fjällbacka där Beda och hennes kaptener väntar.

Ha en bra fortsatt vecka, mina käraste.

Puss*


Seglingspacka

torsdag bär det av. Då skall jag hoppa ombord på Beda för att spendera kommande dagar till havs... Till på söndag närmare bestämt. Det är inte så många dagar, men ändå några.
Eftersom jag har en mycket fullt schema imorgon måste jag packa ikväll. Nu.
Men jag vet inte vad jag skall ha med mig.
Tänker: Bikini, solbrillor, litervis med solkräm, shorts, små små linnen, en till bikini.
Tittar ut genom fönstret: Långkalsonger, fleece, mössa, vantar, bävernylonoverall.

Jag måste packa. Inte för mycket, inte för lite. Inte för fint, men ändå så vi kan gå i land utan att mina medresenärer skall skämmas.
Jag vet inte vad jag skall ha med mig. Eller på mig.
Kan inte slita ögonen från mitt nya, alldeles glittriga smyckeskrin. Hur mycket segling är det?


Puss*

Ge inte upp! Du hittar dina skor!

Sommarbröllop. Jag skall gå på ett sommarbröllop. Det skall verkligen bli skitkul. Jag älskar bröllop och kommer förmodligen gråta floder, men jag skall försöka kontrollera mig själv.

Bröllop. Vackert, underbart. Härligt, lyckligt. Perfekt. Men. Eller mer ett: MEN:

Det behövs följande:
Klänning
Nåt att ha över klänningen om det skulle bli en svensk sommar, regnig och kall, men det får vi inte hoppas.
Skor
Väska
Smycken
Nåt fint sätt att fixa håret på. (Hemskt lätt att göra på sig själv.) Hårspänne?

Detta innbär ett evigt springande i affärer. Idag var jag i stan med Aron och Philippa. Gick igenom varenda jävla affär. Men kunde inte hitta ett enda par skor som kändes rätt till min helt bedårande klänning.
Hade gett upp hoppet för dagen, men gick in i en sista affär. Och där stog dom. Tittade på mig. 10 centimeter klack. Svarta. Mjukt skinn. Som gjorda för min fot.
Och svindyra. 799 spänn. Så, kära brudpar. Kolla in mina nya dojjor. Och kära shoppingvänner. Ge inte upp hoppet.

Nu kan jag alltså pricka av klänning och skor från listan. Bara resten kvar.


Puss*


Semester!

Äntligen! Som jag har väntat. Hela mitt liv typ. Efter semester.  Efter dessa fyra veckor som jag får göra vad jag vill på. Och ingenting, om jag vill... Skulle nog dock känna att det är lite bortkastad tid, men ändå, bara vetskapen om inget jobb är fantastik.
En sån tur att hela semestern är välfylld och planerad in i minsta detalj...

Alltså, jag är en landkrabba. Jag badar helst inte i Sverige, eftersom det alltid är så satans kallt här. Somnar på två sekunder så fort jag sätter mig i en bil, eftersom jag hela mitt liv har bilat till Spanien eller Italien med familj och husvagn på sommaren. Jag står helst där det är stadigt. Fast mark.
Men inte i sommar. Jag är lurad. Av Amor. Han som ser till att man bli kär, eller nåt...

I sommar händer följande:
Segla med Stormen och dennes följeslagare. I flera dagar, vilket innefattar sova på båt, äta på båt, kissa på båt (I någons säng, eftersom det inte finns toa? Allvarligt, hur fan ska det gå att inte ha toa??!)
Vindsurfa på Öland. Har på något sätt även blivit manipulerad att gå en tredagars vindsurfingkurs. Hur ska det gå..?
I det paketet ingår även tältning. Suck... Och än så länge verkar det bli på liggunderlag. (Inte okej.)

Fast, jo, det blir lite fast mark med när jag tänker efter.
Söderköping till familjen Storm. Där finns det sängar. Yahoo!
Bröllop i Båstad. Körfröken har tagit sig i kragen och friat. Som vi väntat...
Tapetsering hos mamma och pappa. Hela jävla huset skall göras om på insidan.
Eventuellt kan föregående punkt bytas bort mot nåt annat, och då funkar vad som helst, bara jag slipper färg och tapet. Båt, okej. Surf, fine. Bo i ett badkar, visst.

Äh, helt ärligt. Jag längtar. Nåt så sjukt. Att få komma härifrån, bort, bara bort. Och det skall bli kul. Både med segling och surf.
Fast jag älskar husvagn mest ändå...

Puss*


Bokmalen

Det är något med mig och välja böcker.
Nu när det är sommar vill jag ju vara glad. Och böcker är något som påverkar mitt humör.

Började läsa uppföljaren till en bok jag läste i vintras om en cancersjuk mamma. Vildängel, heter boken. Så förbannat jävla jäveldeppig. Köpte uppföljaren, Hallonbäcken. Trodde att deppet skulle vara slut. Men icke.
Det är grått och mörkt och tårar och täcken uppdragna över huvudet.
Frågade Malin, största bokmalen i universum om man fick byta bok och läsa den senare. I vinter, som hon föreslog.
Malin sa att det var okej. Att man får göra så.
Jag bytte bok. Till Brunstkalendern. Verkar skitrolig. (Samma författare som till Mossvikenfruar, vilken jag älskar.) Var skitrolig. I början.
Sen dog pappan i boken. Av en hjärtattack. Så var jag där igen. Grått och mörkt och tårar och täcken uppdragna över huvudet.

Vad hände med chicklitten? Kan ju inte byta bok igen! Jag köper böcker som låter roliga. Chicklitta. Men icke. Det är föräldrar som dör hit och dit. I varenda jävla bok.
Finns det inget annat som ger spänning??!


Puss*

Du och jag, Asta, du och jag.

Egentligen ser jag min dator som en man. Eller, kanske inte som en man, inte som en kille heller, men som nåt manligt. Ändå känner jag att det enda rätta, det jag vill kalla min nyfunne vän är Asta. Asta är ett tjejnamn. Men. Jag är ingen död fisk. Jag flyter inte med strömmen.
Det får bli Asta.

Så nu sitter vi här. Jag och Asta. Mitt i natten. Borde sova. Men kan inte.
Jag saknar. Jag längtar. Jag vill inte vara ensam.
2 månader tog det. Nu kan jag det här. Jag vill inte bo själv. Jag vill inte vara ensam.
Jag vet. Jag är självständig. Typ. Jag klarar mig själv. Jag kan städa, tvätta, laga mat och se till att det inte är tomt i kylen.
Jag kan det.
Jag ville bara bort från mamma och pappa. Få vara själv. Få ta hand om mig själv. Komma och gå som jag vill. Ingen som frågar.

Saker har hänt. Saker har ändrats.
Jag vill att någon skall fråga när jag kommer hem. Varje dag. Jag vill inte vara ensam.
Jag kan laga mat och städa i tid och evighet. Låt mig bara få somna i din famn. Varje kväll. Sådär som jag somnade natten till idag. Jag vill vakna. Sådär som vi vaknade idag.
Jag vill inte vara ensam.

Är det kanske just därför som jag borde vara själv? Bo själv. Vara själv?
Det låter hemskt sorgligt...
Puss*

Paket och present!

Pip pip.
Ett sms trillar in.
" Jag har köpt en present till dig. "
What??! Prestent? Till mig? Vad kan det vara? Är det nåt skoj?
Pip pip.
Ett sms till.
" Det är en nyttopryl."
Nyttopryl? Va? Vad behöver jag som är nyttigt? Nåt till lägenheten? Nåt till i sommar? Vad? En luftmadrass?

Nästa dag. Prassel i sovrummet. Presentpapper.
Vad kan det vara?
Pirr i magen. Han tänker på mig. Han har tänkt på mig. Han har gått förbi det här, det som ligger i presentpappret och tänkt att det här skall jag ha.
Men, tänk om det är nåt jag inte vill ha. Nåt jag redan har. Och så måste jag spela sådär skitglad fast jag egentligen undrar vad fan tanken var...
Dörren öppnas. Prassel.

En flytväst! Jag har fått en flytväst. Det är ju helt underbart! Så jag inte skall drunkna under seglingen. Eller under surfet. Eller om det tokregnar hela sommaren...
Underbart! Underbar.
Tack. Stormen, min storm. Som gör att det stormar i mitt liv. Som gör att det händer saker mest hela tiden.
Stormen, som tänker på mig när han går förbi en flytväst. Så jag inte ska drunkna om jag ramlar i vattnet när det stormar.

Det är så fantastiskt. Det spelar ingen roll vad det är i ett paket. Bara känslan av prassel och att någon har köpt något i tanken på en. Gått förbi, tänkt på mig.
Härligt. Underbart.

Puss*


RSS 2.0