Planeraren

Jag har alltid älskat att planera. Att tänka: Först gör jag det, sen det, sen det. Post-it-lappar är min käraste vän. Göra kom-ihåg-listor.
Jag har alltid älskat att planera. Tältning på gräsmattan, fiolläxan, hemliga festen i nian, släktmöte (om några år, men vi ses med tre års mellanrum).

Jag planerar. Det är mitt kall. Jag blir lugn av att ha koll. Trygg...
På gymnasiet hade jag allvarliga problem, och kunde sitta aslänge och bara bläddra i kalendern. Fram och tillbaka. Som en besatt. Tills mamma kom och tog den ifrån mig.
Jag fick stressymptom och kunde planera veckor, månader framåt. Ha ångest över om jag skulle hinna mellan två olika bussar fyra veckor fram i tiden. (Eller, fick... Får... Skulle... Ska)

Men jag gillar att planera. Att ha koll.
Ända sen jag var liten har jag velat bli bröllopsplanerare. Bröllop, hur mycket folk som helst. Saker skall fixas hit och dit. Alla frågar mig om de undrar något. Jag har koll på allt.

Härom dagen när jag väntade på bussen till stan såg jag tåget till Borås. 09:04.
Till hösten kanske det är jag som sitter på det tåget. På väg till skolan. Eller så väntar jag på bussen till Göteborgs universitet. Eller så bor jag i Trollhättan. Eller så jobbar jag kvar där jag är. Eller någon annanstans...

Hösten. Hösten är helt oviss. Jag har ingen makt.
Kommer jag in på någon utbildning eller inte? Ingen makt. Jag har ingen chans att planera. Har ingen koll. Helt lämnad åt mitt öde.
Andas in, andas ut. Försöker att inte tänka på det.
Att inte veta vad som händer om tre månader är vidrigt. Jag får panik.
Jag som alltid har koll sitter nu här och stirrar.
Vad fan kommer att hända...?

Puss*

Nepp, åldern spelar ingen roll

Ständigt detta tjat, säger somliga. Häpnadsväckande, tycker jag.

Det är coolt det där med ålder. Förr i tiden, alltså för typ ett halvår sen, så var det liksom så att vi träffade folk som var inte så gamla. Eller inte så mycket mer gamla än oss. Och heller inte så mycket mindre gamla än vi. (Och vi är alltså jag och min klan. Alltså, brudarna.)

Igår, sprängde vi alla gränser. Det var grillkväll i Mölnlyckes mesta hightech-hus. Korvar, en jättegris och majskolvar trängdes på grillen och folket trängdes i köket.
Folket. Det var det vi skulle fundera över. Folket och dess ålder.

Yngsta deltagaren var Karins bror, född 1989. Äldst var Bull, född 1970.
Och vi hade skitkul.
Studsmatta, grill och alla dessa olika själar. I olika åldrar. Med massa glädje inom sig.

Så. Nu är det bestämt. Åldern spelar ingen roll.
Även fast det finns somliga som kan tycka att jag är för ung och du för gammal.


Puss*


En Acer!

Nu äntligen. Nu äntligen har jag den i mina ägor.
Min alldeles egna laptop. Nu kan jag blogga hur mycket jag vill. När jag vill. Och. Var jag vill. Har nu även mobilt bredband och kan sitta på toppen av Kebnekaise och surfa om jag vill. Eller kanske mer om jag kommer upp...

6000 kronor fattigare, men, oh, så mycket lyckligare.


Puss*

Sex and the city

Aldrig förr har så många höga klackar varit i en biosalong. Aldrig förr har man hört så många flickröster som dragit efter andan. Aldrig förr har vi känt oss så lyckliga över att Mr Big och Carrie äntligen finns på bioduken.
Sex and the city. The movie.
Thank you Lord.

Äntligen får vi se hur denna ständiga singel får som hon vill, och vi får se det vi vill. Kläder, garderober, skor, pengar, fina fester, cafféer, män och hud. I samma film.

Känslorna pendlar mellan gråt för att det är så sorgligt. Gråt för att det är kul.
Hur Carrie, (denna sjukt fulsnygga kvinna som passar i allt. Varenda jävla hatt och klänning i hela universum.) får sin enorma walk in closet, man, takvåning. Och hur det raseras. Poff. Borta.

Får mig att tänka på hur det engentligen är.
Hur skall man veta att man tycker om varann lika mycket. Hur blir ens förhållande om ena parten är hopplöst förälskad och den andra bara tycker om.
Kan det bli bra då?
Eller är det lika bra att göra som Carrie och bryta kontkten. Spärra mailadressen och slänga mobilen i havet.
Jag vet i alla fall hur jag vill ha det.
Hopplös förälskelse. Från båda parter. Mot varann. För varann. Att mina känslor skall betyda samma som dina. Hopplöst förälskad eller tycka om, att det skall betyda samma sak. Med våra olika språk. Att ditt tycka om är 27,3 och mitt tycka om är 27,3. Varken mer eller mindre. (Blev det krångligt nu?)
Annars kastar nog jag min mobil i havet. Så den blir helt salt och blöt.

Puss*

Midsommar

Midsommar.
Det är en underlig högtid. En underlig kväll.
Vi firar, kanske inte enligt böckerna, men ändå, att sommaren är här (fast att ingen svenne tycker att det är midsommar om det inte spöregnar vattendroppar stora som stenar), att nu börjar det härliga i livet. Sol, bad, semester, lycka, glädje.

Men samtidigt.
Nu blir det mörkare igen.
Jag har någon slags hatkärlek till midsommar. Det är sommar. Det finns verkligen inget bättre. Men, det blir mörkare igen. Jag vill inte ha mörkt. Jag vill ha ljust. Och varmt. Jag vill ha sommar. Året om.

Annars känns det helt okej att jag har 8 utstämplingar kvar, sen är det semester. I 4 veckor. Är inte det lycka, så säg...


Puss*

Muskelont

Min kropp... Min stackars, stackars kropp.
Jag har ont i varenda millimeter av varenda muskel i hela mig. Vindsurfing i söndags och medel/styrka- pass igår. Så pigg är jag tydligen inte.
Kan knappt lyfta armarna för att skriva dessa ynka rader.
Och nu skall jag till jobbet. Och vara på golvet. Och lyfta lådor. Det skall bli skönt...



Drömde för övrigt om sommarens bröllop jag skall på. Brudparet trillade ur en skåpbil. Dyngraka och kunde inte gå. Det såg roligt ut. Men, hoppas att det inte blir så eftersom trillandet ur bilen skedde före vigselakten...


Puss*

Surfergirl

Jag skulle kunna falla ihop i en liten blöt hög. Här och nu. Trött...


Det är ett helvete att vara bloggfantast och inte ha en egen dator. Men jag jobbar på det. Jag skall köpa en egen, ny, liten med runda hörn. Vet bara inte vilken än...

Här följer en liten update sen senast:

* Totaltystnaden har upphört och djupa samtal har genomgåtts.
Alla måste fundera ibland. Det är skönt när man funderar och kommer fram till samma, och bra saker.

* Jobb.
Har jobbat 7 dagar. Inte mer eller mindre. Och 6 dagar nästa vecka...


* Midsommar.
Hade en helt underbar kväll med härliga vänner, en hysteriskt stor buffé, oanade händelser och massa värme. Klockan 4 somnade vi efter att ha dukat fram maten en gång till. Tårta till frulle dagen efter. Känns fräsht.
Frågar igen efter Anna Skipper.

* Kollat på dator.
 Hittat två stycken som jag kanske vill ha.

* Haft en elektriker hemma
Han skall jorda uttagen. Och göra en fast installation till min frys.

* Vindsurfat.
Råkade nog under mina bästa (eller var det sämsta) timmar under midsommarnatten säga att jag skulle vilja prova att vindsurfa. Sagt och gjort. Idag lurade Stormen med mig ut till Askim för att färdas fram på en planka på vatten. Det va skitkul! Synd bara att man måste ha minst två jobb liknande mina om man skall få det att gå ihop ekonomiskt. Och. Helvete va träningsvärk jag kommer ha imon.
Jobbade dessutom på kvällen idag.

Nu skall jag låta mig bli en liten blöt hög. Skall först äta Stormens varma mackor och nyponsoppa. Underbart!


All kärlek.

Puss*


Om livet

Ibland är livet som att gå in i en vägg.
Det gör så helvetes jävla förbannat ont. Och så blir man förvånad och ledsen och fundersam. Hur kunde det gå så?


Puss*

Vuxenpoäng

Idag har jag samlat poäng.
Vuxenpoäng.

Dagens inkassering:

Tvättat fyra tvättar. 5 poäng/ tvätt = 20 poäng
Dammsugit. 10 poäng
Städat toan. 15 poäng
Tränat. 10 poäng
Köpt strykjärn. 50 poäng
Lagat mat. 2 gånger. 20 poäng/ gång = 40 poäng
Svarat ja på frågan om jag har bil ( fast det inte är min, men jag åkte ju med en nästan-min-bil). 30 poäng
Ätit marängswiss i megalass. -20 poäng
Varit på Ikea. 20 poäng. + 10 pga att alla köp var nödiga. = 30 poäng
Inte åkt till systemet utan köpt mobil till Karin istället. 30 poäng + 5 poäng för att hon tecknade abbonemang och jag vakade över det hela = 35 poäng


Japp, har vait ledig och passade på att leka husmor. Sen övergick husmorsleken till lek med Karin. Pärlan tog med oss på äventyr till diverse olika dyra och mindre dyra ställen. Landade fattiga, men lyckliga i soffan med massa marängswiss och massa mat i magen. Är vi bäst på att svulla??!


Dagens kommentar när vi skulle leta nytt, bra telefonnummer till Karin:
"Det måste ju ligga bra i munnen, liksom". -20 poäng.


Puss*


How to save a day

På jobbet, onsdag.

En man men lättare sinnesförvirring, iförd en helt underbar mörkblå sjömansmössa, tuffandes på sin el-rullstol (en sån där som ser ut som en scooter-moped, fast med stol istället för sadel) körde racer mellan hyllorna. Stannade framför fötterna på mig och frågade var "den där sillen ni har på erbjudande" fanns. Jag hämtade burkarna och gav dem till mannen.

Mannen sa:
"Åh, tack! Du är en ängel utan vingar..."

Han sa att jag är en ängel, utan vingar, för att jag gett honom en burk.
Det är så klyshigt, så gammalt, så gjort.
Men jag blev så glad.
Jag är en ängel utan vingar.
Han vet inte om det, med de orden fick samma kväll vagga mig till sömns...


Puss*


Det snurrar

Det bara snurrar.
Det snurrar tankar, viljor, önskningar, förhoppningar, frågor, svar.

Det snurrar och jag vill inte att det skall snurra.
Jag vill veta.
Jag vill veta vad jag vill.
Jag vill veta vad du vill.
Jag vill inte snurra.

Hemma ligger det papper. Papper i stora högar för jag kan inte få ut det på annat sätt och jag kan inte skriva otaliga blogginlägg.
Hemma öppnar jag fönstret och det blåser in och papprena snurrar.

Det snurrar i huvudet, i hjärtat, i hela mig.
Det snurrar.

Och tydligen funderar både du och jag på framtiden.

Vi ses på onsdag, 17:30.

Puss*

Silverbröllop

25 år. Ikväll firade vi mamma och pappas silverbröllopsdag med underbar räkkryssning i Göteborgs skärgård.
25 år. 25 års äktenskap. 35 års kärlek. Och mormor och morfar som varit gifta i 58 år. 60 år av kärlek. Minst.

Hur gör man? Hur fan gör man?

Hemligheten, enligt min argentinske far:
" Visst har vi bråkat ibland, så det slår gnistor, men sen blir det bra igen. "

Är det så? Är det så jävla enkelt?
Bråka är jag ju skitbra på!


Puss*


Inte fan är det så bra

Så nu idag borde jag va riktigt lycklig
Men känner mig nog mera
Som en vingklippt pingvin
Samvetet säger en sak
Lust något annat
Det lär väl även dom va överens om
Se mitt stora problem
Är att mina problem
Är så pass små att dom
Knappt räknas som problem
Men dom gör lika ont för det
(Snook- Inga problem)

Studenten

Klockan halv nio vaknade jag i morse. Inte för att jag tycker att det är tidigt eller så, utan det var mer sättet jag vaknade på som la sig på minnet.

Jag bor granne med mitt gamla gymnasium. Mitt gamla gymnasium som släppte ut elever. Vitklädda elever med mössa.
Klockan halv nio vknade jag av glada, lyckliga människor.
Jag log.
Sen högg det i magen.
Jag vill också ta studenten. Fan va vi hade roligt.

Minns känslan, den pumpande känsla när vi, som första utspringningsklass, stod innanför skolans dörrar.
Skrapade med fötterna likt galopphästar. Frustade.
Släpp ut oss!

Jag vill igen.
Försökte stänga av skrik och lycka där jag var, hemma hos mig.
Utan vidare utbildning (särskrivet) och med ett jobb jag hatar.

Låt mig få vara där. Åttonde juni 2006.
Fan va jag var lycklig.


Puss*

Svenska folket håller andan

Vi lever på nåder. Tiden tickar. När som helst kan det ta slut.

Sommarvärmen.
Hur länge håller den i sig?
Är det varmt och soligt i helgen?
Blir det fint imorgon också?

Vi håller andan och hoppas.
En dag till, snälla lite mer sol.

Men innerst inne vet vi.
Snart tar det slut.
Då blir det regn och rusk och blåst igen.



Puss*


RSS 2.0